Комп’ютери стали наступним Рембрандтом з технологіями Microsoft

Нещодавно у Амстердамі можна було побачити картину, яку за всіма ознаками створив відомий художник минулого. Але насправді її автором стала комп’ютерна програма, яку розробили в рамках проекту «Наступний Рембрандт». Ця ініціатива має показати взаємовідносини між алгоритмами, даними, людською творчістю та емоціями. А також те, наскільки можна розширити межі креативності із сучасними технологіями.

 next-rem5[1]

Ідея навчити комп’ютер малювати так, як відомі художники минулого, з’явилася у креативного директора рекламного агентства J Walter Thompson Баса Корстена (Bas Korsten). Він саме прочитав про те, як археологи реконструювали обличчя Ісуса Христа на основі трьох черепів, знайдених поблизу Єрусалиму. «Я побачив обличчя Ісус, і тоді я зрозумів», – каже він.

Йому стало цікаво, чи можна використати подібні технології, щоб відтворити роботи одного з найвідоміших художників світу – Рембрандта (1606-1669). Цього митця вважають одним із найкращих, а також він є ключовою фігурою датської історії і представником «золотого віку» художників у Нідерландах.

«Ми хотіли запустити дискусію про те, як дані та їхнє використання можуть вести до інновацій», – каже директор підрозділу малого та середнього бізнесу Microsoft Netherlands Рон Аугустус (Ron Augustus).

На намальованій алгоритмом «Наступний Рембрандт» картині зображений портрет чоловіка у капелюсі. Малюнок виглядає так, ніби його створив сам Рембрандт. Для такої точної імітації програма проаналізувала багато робіт художника та його стиль.

Створена картина не є копією роботи Рембрандта, хоча й виглядає так. Це візуалізація даних в креативний спосіб, шоб показати їхні можливості та як вони можуть бути красивими.

Незвичайне перетворення інформації потребувало від експертів, які займалися проектом, захоплення та самовіддачі. «Рембрандт був моїм життям. Я жив з ним, я спав з ним, я мріяв разом з ним», – каже технічний архітектор проекту та директор з технологій J Walter Thomson Емануель Флорес (Emmanuel Flores).

Організатори «Наступного Рембрандта» сподіваються, що їхній приклад підштовхне інших до інновацій та вивчення потенціалу інформації. Це безпрецедентна можливість робити щось нове та цікаве. Це також піднімає питання про наше ставлення до мистецтва, креативності та емоцій.

Створена програмою картина змушує замислитися, чи належить вона до мистецтва. Чи можна вважати програміста художником. Чи можна схожий підхід використовувати до інших видів мистецтва, наприклад, музики. Можливості нового способу великі, і зараз фахівці лише починають їх освоювати.

«Ніхто не каже, що Рембрандта можна звести до алгоритму. Нова технологія дозволяє вам випробувати у візуальній формі власні ідеї щодо його робіт», – каже історик Гарі Шварц (Gary Schwartz).

Самі учасники «Наступного Рембранта» сподіваються що історичний Рембрандт оцінив би їхню ініціативу позитивно. Адже художник був відомий своїми інноваційними та прогресивними поглядами.

Проект «Наступний Рембрандт» став можливим завдяки співпраці фахівців банку ING Bank, рекламного агентства J. Walter Thompson Amsterdam, Microsoft, Делфтського Університету технологій, галереї Mauritshuis та музею Museum Het Rembrandthuis.

Платформою для втілення проекту стала «хмара» Microsoft Azure, яка дозволяє розміщувати та аналізувати дані. Її також легко використовувати, тому фахівці змогли швидко аналізувати інформацію.

Щоб створити картину з даних про стиль Рембрандта вченим знадобилося 18 місяців та 150 ГБ оцифрованих фотографій. Серед останніх також були всі 346 картин Рембрандта у високій роздільній здатності. Така інформація дозволила виявити характерні риси художника. Наприклад, алгоритм опрацьовував 60 точок на картині, щоб визначити відстань від очей зображеного чоловіка до розміщених на малюнку стилістичних особливостей митця.

Алгоритм працював у віртуальних машинах під управлінням операційної системи Linux. Так фахівці могли швидко перемикатися між ресурсами «хмари» Microsoft Azure та власними серверами. Пакетні сервіси Azure дозволили запускати алгоритм паралельно до 1000 разів.

«Цей проект показує вибух можливостей, які надають «розумні» дані. Інформація – це нова електроенергія. Вона має великий потенціал, щоб дозволити людям та компаніям досягати більшого, – каже Аугустус. – Цей проект поєднує дві мої пристрасті: те, як компанії можуть бути ефективнішими з технологіями та моє захоплєння історією мистецтва. Ці світи поєднуються нечасто».